Jak najlepiej obserwować zaćmienie słońca?

Uprzejmie donoszę, że 20 marca 2015 roku o godzinie 9.44 rozpocznie się zaćmienie słońca, które tak w ogóle będzie całkowite, ale ponieważ w Polsce nic normalnie nie może się udać, to u nas będzie częściowe. Ale spoczi, spoczi, jak mawiają Paranienormalni, tarczy ubędzie nam o 70%, czyli siary nie ma. No to teraz, myly państwo, jak mawiał klasyk, należy rypnąć na kolana, dla wzmocnienia efektu najlepiej na grochu i modlić się o pogodę. No.

Jak już się pomodlita i niebiosa was wysłuchają, to warto wiedzieć, jak zaćmienie słońca obserwować. Nie okiem nieubranym, na miły Bóg! Ubranym w coś. 

Powiedzmy sobie od razu, że ciemne okulary są o kant dupy rozbić, to nie wystarcza. Powiem wam, co ja wypraktykowałam, bo o ile pamiętam, zaliczyłam kilka zaćmień w swoim życiu i kilka sfotografowałam. Wszystkie niestety częściowe, ale już mówiliśmy, że w tym kraju wszystko zawsze pod górę.

Zupełnie nieźle sprawdza się klisza rentgenowska, zwłaszcza grubsza, czyli od tomografii komputerowej lub rezonansu magnetycznego. Zdjęcia, które są poniżej, zostały zrobione właśnie przez taką kliszę. Tak, zrobione przez kliszę, czyli wzięłam moją lustrzankę (Nikon D80 z obiektywem Sigma 15-70 - no co, innego nie mam), zasłoniłam obiektyw kliszą i cyknęłam fotę 04 stycznia roku pańskiego 2011.



Tak, wiem, trochę na żal.pl, ale uwieczniłam, więc się jaram.

Oprócz kliszy świetnie sprawdzi się maska spawalnicza, ale z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że to nie jest tak, że naród ruszy po swoje maski spawalnicze do piwnicy, bo ma ich zatrzęsienie. Z braku maski można posłużyć się płytką CD. Zwyczajną, bez esów-floresów. Przez płytkę też świetnie robi się zdjęcia i tak postąpiłam jeszcze w latach 90-tych, a miałam trudniej, bo aparat Zenit i to wcale nie cyfrowy, tylko na klasyczny film. Zdjęcia wyszły, mam je gdzieś u rodziców, muszę odgrzebać.

Uzbrójcie się więc ładnie i w cierpliwość, i w odpowiedni sprzęt. Oby było warto!

2 komentarze :

  1. Cześć, na Twój blog wpadłem całkiem przypadkiem. Chciałem się z Tobą
    skontaktować ponieważ chcę docenić Twoją pracę i wypromować Twój blog także u
    nas. Prowadzę przeglądarkę blogów www.przeglądarkablogów.pl
    Proszę o kontakt e-mailowy blog@przegladarkablogow.pl jeżeli jesteś
    zainteresowany trafić do nas do blogu tygodnia - poinstruuje co dalej:).
    Pozdrawiam serdecznie
    Adrian Naumowicz

    OdpowiedzUsuń
  2. Może nie cała maska ale wystarczy okrągłe szkło do takich okularów jak ma spawacz-palacz(czyli taki co tnie palnikiem). Szkła są ponumerowane od 1-10 (10 najciemniejsze), z mojego doświadczenia 7 wystarczy, przekrój to 50mm i kosztuje ok 10zł w sklepie z narzędziami lub składzie budowlanym, kupuje się je na sztuki i świetnie leżą na soczewce obiektywu.

    OdpowiedzUsuń